Tot voor kort had ik nog niet gehoord van de uitdrukkingen short tal, mid tail en long tail. Het woord tail staart geeft aan hoe specifiek uw aanmelding terecht komt bij Google.

Als ik met mijn teksten en zoekwoorden gok op Google en bijvoorbeeld Drupal dan zal m’n website niet gauw voorkomen in de eerste paar pagina’s bij een zoekopdracht.
Dit voorbeeld noemen ze een short tail (korte staart) insteek.
Hoe langer en specifieker we de staart maken, hoe eerder we worden gevonden en opgemerkt door iemand die op zoek is naar uw diensten c.q. producten.

Als u bijvoorbeeld een huis wil verkopen, zoals in we al eerder aangehaald hebben als voorbeeld, gaat u kijken wat interessant zou zijn voor iemand die dat huis wil hebben en wat u te bieden heeft.

Schrijf dit eens op een vel papier.
Huis te koop, woonboerderij, sfeer, polder, landelijk, paarden wei , schuren, ruimte, natuur, ontspanning, rust, klussen, houtkachel, Schouwen-Duiveland, Zierikzee.
Vraag dit ook eens aan iemand anders omdat te doen, en geef op volgorde van belangrijkheid deze kreten een cijfer. Als u daarna teksten gaat schrijven met u zorgen dat deze kreten constant naar boven komen, en niet alleen de teksten maar ook in de titels, plaatjes enz. In ons voorbeeld van http://heuvelsweg5.nl heb ik bijvoorbeeld de eerste test gedaan door een aantal artikelen te schrijven als

Titel : Woonboerderij te koop regio Zierikzee
URL : woonboerderij-te-koop-regio-zierikzee
Tekst: “Wonen op Schouwen-Duiveland en een huis / woonboerderij kopen in de buurt van Zierikzee, met een ruime tuin en een leuk oppervlakte van 6000m2. Grote schuur aan het huis en een wagenschuur op het erf.”

Titel : Uitzicht
URL : woonboerderij-schouwenduiveland-uitzicht-buitenshuis-heuvelsweg-5
Tekst “Het uitzicht is iets waar ik zelf helemaal van tot rust kom... De roofvogels, hazen, fazanten, het jonge vliegende grut, het landschap, de eindeloze luchten.... De rust is gratis :)”

Deze laatste is wel leuk als je zoekt op “woonboerderij uitzicht buitenshuis” en bewijst dat je URL’s b.v.b. letterlijk worden opgenomen in de zoek resultaten. Nu is dus het geheim om te zoeken naar iets wat uniek is en wat je website hoger in de ranking zet.